Важливість вільної гри та вільного часу для розвитку дитини
Батьки часто переймаються розвитком дитини та гадають, чим би її зайняти у вільний час. Особливо у період повномасштабного вторгнення батьки намагаються зайняти дитину, аби вона не відволікалася на те, що відбувається навколо, не байдикувала та даремно не гаяла час. Більшість занять та ігор для дітей спрямовані на розвиток когнітивної сфери та потребують слідування певній структурі чи сюжету, що може бути зручним для батьків в організації дозвілля. Але чи завжди структуровані ігри та чітко розпланований час є корисними для розвитку дитини? Чи потрібно заповнювати кожну хвилину дня заняттями, а всі ігри робити продуманими до деталей? Чи все ж краще залишити місце для вільної гри та спонтанності?
Батьки часто переймаються розвитком дитини та гадають, чим би її зайняти у вільний час. Особливо у період повномасштабного вторгнення батьки намагаються зайняти дитину, аби вона не відволікалася на те, що відбувається навколо, не байдикувала та даремно не гаяла час. Більшість занять та ігор для дітей спрямовані на розвиток когнітивної сфери та потребують слідування певній структурі чи сюжету, що може бути зручним для батьків в організації дозвілля. Але чи завжди структуровані ігри та чітко розпланований час є корисними для розвитку дитини? Чи потрібно заповнювати кожну хвилину дня заняттями, а всі ігри робити продуманими до деталей? Чи все ж краще залишити місце для вільної гри та спонтанності?
Гра лежить в основі дитячого розвитку. Через гру діти пізнають і вивчають свій світ. Вони досліджують своє оточення, виражають емоції та розширюють словниковий запас. Гра є природнім та важливим інструментом для когнітивного, фізичного, соціального та емоційного розвитку дітей. Вона також корисна для розвитку їхньої уяви, творчості, вміння самостійно організовувати власний простір та взаємодії з іншими. Під час вільної гри діти можуть невимушено себе проявляти залежно від ситуації та простору, у якому вони перебувають, що є важливим для їхнього розвитку та соціальної адаптації. Під час вільної гри діти створюють власний простір та стають творцями того, у що граються. Вони вільні вирішувати, що хочуть робити, де і з ким хочуть грати, якою буде ця гра та за якими правилами.
Гра лежить в основі дитячого розвитку. Через гру діти пізнають і вивчають свій світ. Вони досліджують своє оточення, виражають емоції та розширюють словниковий запас. Гра є природнім та важливим інструментом для когнітивного, фізичного, соціального та емоційного розвитку дітей. Вона також корисна для розвитку їхньої уяви, творчості, вміння самостійно організовувати власний простір та взаємодії з іншими. Під час вільної гри діти можуть невимушено себе проявляти залежно від ситуації та простору, у якому вони перебувають, що є важливим для їхнього розвитку та соціальної адаптації. Під час вільної гри діти створюють власний простір та стають творцями того, у що граються. Вони вільні вирішувати, що хочуть робити, де і з ким хочуть грати, якою буде ця гра та за якими правилами.
Переваги вільної гри для дітей та підлітків:
Переваги вільної гри для дітей та підлітків:
Професорка Стокгольмського університету, керівниця проєкту «Діти, які не грають», Ілва Андерссон, наводить причини, що заважають дітям грати:
Професорка Стокгольмського університету, керівниця проєкту «Діти, які не грають», Ілва Андерссон, наводить причини, що заважають дітям грати:
Що важливо робити дорослим для підтримки та розвитку вільної гри у дитини:
Що важливо робити дорослим для підтримки та розвитку вільної гри у дитини:
Вільний час як базова потреба дитини
Важливим для психоемоційного розвантаження дитини є не тільки вільна гра, але й наявність вільного часу, особливо для дітей шкільного віку та підлітків. Вільний час потрібен дитині, аби зняти психоемоційне навантаження, яке пов'язане зі шкільним навантаженням, подіями війни та іншими чинниками. Вільний час також є важливим у контексті розвитку: так діти та підлітки набувають вміння розпоряджатися вільним часом та організовувати його. Нерідко батьки, організовуючи дитині режим дня, заповнюють його настільки, що у дитини не залишається вільного часу. Метою організації батьками такого режиму дня може бути:
Вільний час як базова потреба дитини
Важливим для психоемоційного розвантаження дитини є не тільки вільна гра, але й наявність вільного часу, особливо для дітей шкільного віку та підлітків. Вільний час потрібен дитині, аби зняти психоемоційне навантаження, яке пов'язане зі шкільним навантаженням, подіями війни та іншими чинниками. Вільний час також є важливим у контексті розвитку: так діти та підлітки набувають вміння розпоряджатися вільним часом та організовувати його. Нерідко батьки, організовуючи дитині режим дня, заповнюють його настільки, що у дитини не залишається вільного часу. Метою організації батьками такого режиму дня може бути:
Однак, тут важливо зрозуміти, що будь-якій людині потрібен час на відновлення, а з урахуванням війни, діти наразі отримують подвійне навантаження на психіку, тому можуть швидше втомлюватися, гірше засвоювати навчальний матеріал тощо. Наявність вільного часу допомагає дітям відновитися, переключитися з навчального процесу, краще розуміти себе та свої потреби. Дитина у свій вільний час також починає пізнавати себе: краще розуміти, що саме їй подобається робити та з ким, вона може займатися власними хобі або просто спілкуватися із друзями чи батьками.
Однак, тут важливо зрозуміти, що будь-якій людині потрібен час на відновлення, а з урахуванням війни, діти наразі отримують подвійне навантаження на психіку, тому можуть швидше втомлюватися, гірше засвоювати навчальний матеріал тощо. Наявність вільного часу допомагає дітям відновитися, переключитися з навчального процесу, краще розуміти себе та свої потреби. Дитина у свій вільний час також починає пізнавати себе: краще розуміти, що саме їй подобається робити та з ким, вона може займатися власними хобі або просто спілкуватися із друзями чи батьками.
Дорослим важливо бути поряд із дитиною, надавати значення та цінності вільному часу у розкладі дитини. Також важливо пам’ятати, що спонтанність та спільне проведення часу з дитиною під час вільної гри зближує дитину з дорослими, дозволяє зняти напругу від виконання обов’язків, надає змогу краще зрозуміти стан та потреби дитини, поділитися переживаннями та надати їй необхідну підтримку.
Дорослим важливо бути поряд із дитиною, надавати значення та цінності вільному часу у розкладі дитини. Також важливо пам’ятати, що спонтанність та спільне проведення часу з дитиною під час вільної гри зближує дитину з дорослими, дозволяє зняти напругу від виконання обов’язків, надає змогу краще зрозуміти стан та потреби дитини, поділитися переживаннями та надати їй необхідну підтримку.
Авторки:
Наталія Пашко, психотерапевтиня, спеціалістка-психологиня по роботі з випадками насильства щодо дітей, модераторка дивізіону ювенальної психології, експертка ГО «ВГЦ «Волонтер».
Анна Козлова, докторка філософії у галузі психології, доцентка кафедри психології та педагогіки професійної освіти факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету, залучена експертка ГО «ВГЦ «Волонтер».
Авторки:
Наталія Пашко, психотерапевтиня, спеціалістка-психологиня по роботі з випадками насильства щодо дітей, модераторка дивізіону ювенальної психології, експертка ГО «ВГЦ «Волонтер».
Анна Козлова, докторка філософії у галузі психології, доцентка кафедри психології та педагогіки професійної освіти факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету, залучена експертка ГО «ВГЦ «Волонтер».