Як не втратити зв’язок із підлітком у часи війни

Підлітки живуть між дитинством і дорослістю. Це виклик як для них самих, так і для їх батьків. Життя в сучасних умовах робить цей період ще важчим.

Війна ставить перед підлітками складні запитання, на які вони не можуть самостійно дати відповіді через вік і брак життєвого досвіду. І саме підтримка дорослих допоможе їм впоратися із цими роздумами. Щоб розібратися, як батьки можуть якісно підтримати дітей, що дорослішають під час війни, ми поспілкувалися із психологинями проєкту «ПОРУЧ» Наталією Пашко та Оксаною Шароварою.

З якими проблемами підлітки найчастіше стикаються під час війни

Процес виховання є системою методів, які обирають та застосовують саме для розвитку дітей, і залежить від взаємовпливу дорослого на дитину, від їхньої близькості й порозуміння, або навпаки – від відсутності чи браку названого. Отже, стратегії виховання змінюються не лише з дорослішанням дитини, а й відповідно до ситуації в родині. Зазвичай діти часто переймають батьківський досвід і можуть в майбутньому свідомо або несвідомо застосовувати його у своїх родинах. І тут важливо враховувати відмінності поколінь, які мали різний, часто недостатній доступ до інформації про методи виховання, іншим чином, ніж наступні покоління, обирали цінності та піддавалися або не піддавалися суспільному впливу (йдеться про стереотипи, норми прийнятної поведінки тощо).
Перехідний вік сповнений викликів: невдоволення своєю зовнішністю, переживання через дружбу та закоханість, спроби віддалитися від батьків, труднощі в навчанні, пошук себе. Підлітки гостро сприймають питання справедливості, прийняття та власної ідентичності. Це час, коли вони вчаться керувати емоціями й долати труднощі вже не по-дитячому, а більш зріло.

  • Illustration

    «Це також період значних фізіологічних змін: гормональних стрибків, різкого росту, коли організм не завжди встигає адаптуватися», — пояснює психологиня Наталя Пашко.

Війна додає до цього ще більше страхів, невизначеності і тривоги, адже загострює проблеми, з якими й так було непросто впоратися:

    «Доводиться думати по своє майбутнє і ці думки лякають», — Дмитро, 17 років.
    «З початком війни стало менше можливостей», — Анастасія, 16 років
    «Засмучує те, що я можу втратити своїх близьких і дім», — Кристина, 16 років.
    «Є страх, що можеш втратити близьких та рідних. І страх, що може загинути багато людей», — Галина, 16 років.
    «Боюся, що не побачу більше рідних, друзів із якими ми із самого дитинства. Наразі нас розділяє велика відстань», — Каміла, 17 років.
    «Мене засмучує той факт, що скоріш за все, я не повернуся у двір, де виріс», — Ярослав, 16 років.
    «Сумно, що як раніше безтурботно — уже не буде й життя більше не повернеш», — Лєра, 17 років.

Неможливість планувати

  • Illustration

    «Підлітки багато думають про майбутнє, але війна робить його непередбачуваним. Це посилює тривогу та утримує в режимі виживання. Постає питання: який сенс у планах, якщо будь-якої миті все може зруйнуватися?» — пояснює психологиня Оксана Шаровара.

Втрата контролю над власним життям, вимушені переїзди, розрив зв’язків із друзями — усе це посилює хронічний стрес і позбавляє мотивації.

    «Мрії зараз одні: аби закінчилася війна. Не пам’ятаю, які мрії можуть бути в мирний час. Раніше ми думали, що чекає на нас завтра, а тепер думаємо тільки про те, що відбувається наразі й чи доживемо до завтра», — ділиться 17-річний Дмитро, один з учасників груп підтримки проєкту «ПОРУЧ».
    «Зараз хочеться жити моментом, бо ніяк інакше уявити це не можу. До війни про час я взагалі не думала», — додає його однолітка Лєра.
    «Маю мрію не переживати за життя та розвиватися і подорожувати по Україні. Була б радісна та щаслива», — ділиться 16-річна Галина.

Розірвані соціальні зв’язки

Для підлітка друзі — це не просто компанія, а ключовий ресурс підтримки. Вимушена ізоляція, навчання онлайн та переїзди призводять до почуття самотності та соціальної тривожності.
Ще одна сторона — коли між друзями починаються конфлікти через різні погляди та досвід. Гострих тем нині багато: часто підлітки болісно сприймають, коли їхні друзі виїхали за кордон і живуть «нормально», або мають інші погляди на питання мови, мобілізації тощо.

Війна, війна, війна

Підлітки багато часу проводять онлайн і навіть якщо батьки намагаються їх обмежувати від контенту про війну, повністю ізолювати не вдається. Вони не просто читають про події, а буквально «проживають» їх. Нестача навичок критичного мислення робить їх особливо вразливими до фейкових новин, панічних настроїв і деструктивних наративів. Також підлітки, що зверталися по допомогу до проєкту «ПОРУЧ», поділилися, що часто розмови про війну для них дискомфортні, а обговорення політики, питання мобілізації, розмови про смерті, постраждалих, руйнування та знецінення різних досвідів їх дратують.

ПТСР

Якщо підліток пережив окупацію чи інтенсивні обстріли, це може залишити глибокий слід на його психіці. Посттравматичні реакції стають для багатьох частиною повсякденності.

  • Illustration

    «Одна з дівчат, з якою я працювала, боялася, що сходить із розуму. Вона не могла розповісти про свої переживання навіть рідним: будь-який різкий звук, наприклад, шум сміттєвого бака, миттєво викликав у неї спогади про стрілянину. Вона падала на землю, закривала вуха, кричала. Це виснажувало її ще більше, адже вона вже була в безпечному місці, але тіло реагувало так, ніби загроза досі існує», — розповідає психологиня Наталія Пашко.

У такому випадку важлива робота з фахівцем. Психотерапія допомогла дівчині зрозуміти, що гостра реакція на тригери — певні звуки або ситуації, які повертають у травматичний досвід — це нормально. Усвідомлення, що її стан можна пояснити і змінити, стало першим кроком до відновлення. Дівчина навчилася справлятися з флешбеками, нічними кошмарами, а згодом — знову почала ходити до школи.

Тиск відповідальності

Багато підлітків стикаються з тим, що від них очікують «дорослої поведінки»: допомагати з молодшими дітьми, підтримувати маму, «не скаржитися». Вони відчувають відповідальність, з якою не можуть впоратися, але не мають права «зірватися».
Батьки теж перебувають у стресі, через що підлітки можуть думати або відчувати, що їхні проблеми «менш важливі», ніж дорослі труднощі. Це призводить до того, що вони перестають ділитися переживаннями та шукають підтримку деінде. Інколи, у тому числі, у деструктивних середовищах.

Постійні втрати

Багато підлітків страждають через вторинні втрати — розрив звичних соціальних зв’язків, зміну середовища, втрату рідного дому, міста чи країни. Вони переживають конфлікт між необхідністю пристосовуватися до нових умов і страхом втратити частину своєї ідентичності. Ці емоції можуть загострювати кризу самовизначення, змушувати сумніватися у власній цінності та важливості.

Коли час бити тривогу?

Є тонка межа між віковими особливостями та ознаками емоційної кризи. Якщо підліток проводить багато часу у своїй кімнаті, але виходить, підтримує контакт із друзями та продовжує займатися звичними справами — це нормально.

Психологиня Оксана Шаровара радить звертати увагу, у першу чергу, на такі прояви:

    підвищена дратівливість та конфліктність;
    проблеми зі сном (безсоння, нічні пробудження, погані сни);
    зниження концентрації, розсіяність;
    зміни харчової поведінки (компульсивне переїдання або зникнення апетиту);
    різка зміна поведінки: дитина стає занадто слухняною, намагається догодити всім, або навпаки проявляє агресію до себе чи інших;
    уникання контакту з батьками і/або друзями;
    байдужість до того, що раніше викликало емоції;
    знецінення майбутнього, використання фраз на кшталт «немає сенсу жити», «все одно нічого не зміниться»;
    поведінка, щоб нашкодити собі: навмисне завдання болю собі, ризикована поведінка.

Важливо, що всі ці фактори провокують виснаження організму. Хронічна втома найшвидше відображається на емоційному стані та академічній успішності. Тож якщо в дитини почали з’являтися погані оцінки в школі, дуже вірогідно, що їй необхідні підтримка та розуміння.
Важливо не ігнорувати стан підлітка та вчасно надати йому підтримку або звернутися по допомогу.

Як батькам підтримати своїх підлітків

Перш за все, варто почати із себе. Найкраща підтримка для підлітка — це спокійні стабільні батьки. Якщо дорослі розуміють його стан і не засуджують, долати труднощі стає легше. Проте війна випробовує ментальну стійкість не лише дітей, а й дорослих. Батькам і опікунам важливо не соромитися звертатися за підтримкою до рідних, друзів чи спеціалістів. Така поведінка буде для підлітка сигналом, що просити про допомогу — не соромно й не страшно, а необхідно.Приховування тривоги дає зворотний ефект — підлітки все одно відчувають напругу та починають приховувати власні переживання. Краще в стосунках бути чесними, зізнаватися і своїх страхах і показувати складний, але поступовий пошук рішення проблеми.

Безпечний простір підтримки

Підлітки, яких ми опитали, діляться, що в складні моменти прагнуть отримати від дорослих повагу, підтримку і простір — дати побути наодинці зі своїми переживаннями, впоратися з ними, прийти до тями:

    «Коли мені погано, дратує, що бабця намагається розмовляти зі мною. Краще б дала спокою» — Валерія, 16 років.
    «Інколи тобі потрібна підтримка, а інколи — просто хочеться, щоб тебе ніхто не чіпав, — Каміла, 17 років.
    «Не хочеться чути “Які проблеми у твоєму то віці”. Хотілося б: “Я тебе підтримаю, усе буде добре”», — Кристина, 16 років.
    «Неприємно чути “У тебе нічого не вийде”. Хотілося б “У тебе все вийде, усе буде добре”», — Петро, 17 років
    «Погано, коли кажуть “ти сама винна” й говорять що це твої проблеми. Хотілося б почути “не переживай, усе добре, піди відпочинь”», — поділилася 16-річна Галина.
    «Неприємно чути “У когось є проблеми побільше за твої”», — Ярослав, 16 років.

Підліткам важливо знати, що їхні емоції — це нормально. Вони можуть відчувати страх, тривогу, гнів, апатію або безнадію, і це не означає, що з ними щось не так. Завдання батьків — вислухати та показати наскільки почуття дитини важливі, адже часто діти можуть не ділитися переживаннями через страх знецінення, неприйняття або покарання.
У розмовах варто використовувати такі фрази як:

    «Те, що ти зараз відчуваєш — важливо»;
    «Я розумію, що тобі складно»;
    «Поділись, будь ласка, що саме тебе турбує»;
    «Що б тобі могло допомогти? Як я можу підтримати тебе зараз?».

Не варто одразу пропонувати поради чи намагатися відволікти підлітка. Будь-яка спроба «завдати добра» або поділитися мудрістю, якої вони не просили, може викликати протест. Це не впертість чи невдячність — лише природний процес дорослішання.
Якщо підліток зізнається в помилці, варто запитати, чому так сталося, що він відчуває, які висновки зробив, чи можна наступного разу вчинити інакше. Такий підхід розвиває критичне мислення та відповідальність, а головне — дає відчуття підтримки. Адже попри прагнення до самостійності, підліткам важливо знати, що є місце, де їх приймають і підтримують.

Водночас батьки — не друзі. Дитина не може ділитися з ними абсолютно всім, як із ровесниками — і це нормально. Якщо підліток сприймає батьків як товаришів, то не відчуває в них опори та захисту.

Говорити про війну

Цілковито ізолювати підлітка від інформації про війну неможливо, тож розмови про це в сім’ї мають бути. Головне — не перетворювати їх на лекції, а вести діалог. Варто запитувати, як дитина сприймає події, звідки бере інформацію, чи вміє перевіряти факти та розпізнавати фейки. Батькам важливо навчити підлітків відрізняти правду від маніпуляцій, пояснити, як працює інформаційна війна та пропаганда. При цьому розмови не мають бути емоційно забарвленими — краще подавати факти без нагнітання страху чи акцентування на жорстокості. Окремо варто говорити про управління гнівом. Війна може викликати агресію, особливо щодо представників країни-агресора. Важливо пояснювати, як конструктивно висловлювати свою позицію та боротися за справедливість законно та відповідно до своїх сил і можливостей — наприклад, займатися просвітництвом, вживати український контент, підтримувати захисників.

Дієві техніки для підтримки та самопідтримки

У стресових ситуаціях важливо мати прості й ефективні методи заспокоєння.

  • Тестування реальності

    Техніка «Тестування реальності» допомагає оцінити свої думки, переконання чи страхи та відокремити реальні проблеми від надуманих тривог.
    1. Визначте думку чи переконання, яке вас хвилюєЗапитайте себе: • Яка саме думка мене турбує? • Чи це факт, чи лише моє припущення?Наприклад: «Моя дитина надто замкнена, їй важко знайти друзів».
    2. Проаналізуйте доказиРозділіть докази на дві категорії: за та проти. Наприклад, за: «Дитина рідко ініціює спілкування»; проти: «Вона має двох близьких друзів і комфортно почувається в знайомому середовищі».
    3. Перевірте джерело інформаціїЧи я оцінюю ситуацію об’єктивно?Чи можливо, що я сприймаю ситуацію через призму власних страхів?
    4. Переформулюйте думкуЗамість автоматичних негативних припущень сформуйте більш реалістичну альтернативу.Наприклад, «У моєї дитини проблеми з комунікацією» → «Вона не надто товариська, але має друзів і спілкується у комфортних для себе умовах».
    5. Спостерігайте за своїми емоціямиЯк ви почуваєтеся після зміни думки? Чи знизилася напруга? Чи змінилося ваше ставлення до ситуації?

  • Картування переживань

    «Картування переживань» – це техніка, яка допомагає краще усвідомити свої емоції, зрозуміти їхні причини та знайти способи справлятися з ними.
    Як виконувати техніку?
    1. Візьміть аркуш паперу та ручкуМожна також використовувати цифрові нотатки або спеціальні додатки для візуалізації думок.
    2. Візуалізуйте свої переживання • У центрі аркуша напишіть головну емоцію або переживання, яке ви хочете проаналізувати (наприклад, «Тривога» або «Злість»). • Від неї проведіть стрілки до можливих причин або ситуацій, що її викликають.
    3. Опишіть як це проявляєтьсяДля кожного переживання запишіть: - Як воно відчувається в тілі? (наприклад, «Стискається в грудях», «Напруження в плечах») - Які думки супроводжують? (наприклад, «Я не впораюся», «Мене не розуміють») - Як це впливає на поведінку? (наприклад, «Я стаю дратівливим (-ою)», «Уникаю людей»)
    4. Знайдіть закономірностіЗапитайте себе: • Чи повторюється ця емоція в певних ситуаціях? • Чи впливають на неї певні люди або обставини? • Чи це реакція на минулий досвід?
    5. Визначте способи подоланняПоруч із кожним переживанням запишіть можливі способи, що допоможуть вам почуватися краще: - практики релаксації (глибоке дихання, фізична активність, відпочинок) - переформулювання думок (заміна негативних думок на раціональні. Наприклад, «Я не ідеальний/ідеальна, і це нормально» замість «Я поганий батько/мати») - підтримка від близьких людей або фахівця
    6. Підсумуйте результатиПодивіться на свою карту та спробуйте сформулювати висновки: • Які переживання найчастіші? • Чи є вони обґрунтованими? Чи викликані втомою та перевантаженням? • Що можна змінити у своєму ставленні або поведінці?

  • Техніка короткої релаксації

    Техніка короткої релаксації допоможе зняти напругу та повернути контроль над емоціями.
    Як виконувати техніку?
    Крок 1. Дихання для заспокоєнняПокладіть руки на живіт. Повільно вдихайте через ніс, рахуючи до 4–5. Так само повільно видихайте через рот, примовляючи собі: «Розслабся». Повторіть цю дію чотири рази. 
    Крок 2. Розслаблення тілаСпочатку затисність один кулак, порахуйте до 5, коли затискаєте, і до 5, коли розтискаєте. Зробіть це саме з другим кулаком. Далі повторіть це для ніг: спочатку напружте їх, рахуючи до 5, а потім розслабте, знову таки рахуючи до 5. 
    Крок 3. Дихання для розслабленняЗнову покладіть руки на живіт. Зробіть ще чотири вдихи через ніс і чотири видихи через рот. На видиху м’яко промовляйте собі: «Розслабся».
    Крок 4. Відпустіть напругуУявіть, що вся втома та тривога зібралися у ваших кулаках. Розслабте руки – разом із цим уявно «відпустіть» напругу. Потрусіть кистями, ніби позбавляєтеся останніх частинок стресу.
    Ця техніка займає всього кілька хвилин, але допомагає швидко повернути внутрішню рівновагу та відчути легкість.

  • Пальцеве дихання

    «Пальцеве дихання» – це техніка, яка допомагає швидко відновити спокій, зосередитися на моменті та знизити рівень стресу.

    Як виконувати техніку?

    Крок 1.
    Ставимо великий палець біля основи мізинця тієї самої руки. На вдиху пересуваємо великий палець до кінчика мізинця.

    Крок 2.
    Затримуємо подих на 5 секунд, легенько стискаючи пальці.

    Крок 3.
    На видиху, пересуваємо великий палець вниз.

    Кроки 4-12.
    Повторюємо попередні кроки з усіма пальцями: безіменний, середній, вказівний.

    Крок 13.
    Повертаємо великий палець до основи мізинця. Повторюємо вправу кілька разів.

    Крок 14.
    Змінивши руку, повторіть вправу, послідовно обхоплюючи кожен палець.

    Ця техніка займе всього 1–2 хвилини, але допоможе швидко заспокоїти нервову систему. Виконуйте її в моменти напруги або перед важливими подіями, щоб повернути собі внутрішній баланс.

  • Техніка релаксації Джейкобсона

    Техніка релаксації Джейкобсона допоможе зняти стрес і розслабити тіло за кілька хвилин. Вона проста, не потребує спеціального обладнання й підходить навіть для виконання перед сном.
    Як виконувати техніку?
    1. Оберіть зручне місцеСядьте або ляжте так, щоб вам було комфортно. Закрийте очі.
    2. Почніть з ніг Підійміть ноги і напружте м’язи ступнів і литок на 5 секунд. Опустіть ноги і розслабте м’язи.
    3. ЖивітНапружте м’язи живота так, ніби він прилипає до спини на 5 секунд. Розслабте м’язи. 
    4. Переходимо до рук. Стисніть руки в кулаки і напружте їх. Відрахуйте 5 секунд та розслабте руки. Наступне – зігніть руки та притисніть до тіла (так, щоб лікті були на талії), напружте м’язи, порахуйте до 5 і рослабте.
    5. Плечі. Притисніть плечі до вух якомога сильніше. Відрахуйте 5 секунд, опустіть плечі та розслатебся.
    6. Переходимо до шиї. Опустіть голову вниз, відрахуйте 5 секунд, повільно розслабте шию. Обережно поверніть голову вправо, відрахуйте 5 секунд та розслабтеся. Повторіть це з поворотом голови ліворуч. 
    7. Обличчя. Стисніть щелепу якомога сильніше, ніби щось сильно кусаєте. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Міцно закрийте очі, не відкривайте їх. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Напружте брови так, ніби дуже злі. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. 
    8. Переходимо до чола. Подивіться здивовано. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Посміхніться і утримуйте цю посмішку. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Тепер просто посміхніться.

  • Метод контрольованого тремтіння

    Метод «контрольованого тремтіння» допомагає природним шляхом позбутися зайвого напруження, розслабити м’язи та відновити емоційну рівновагу.
    Ця техніка базується на природному механізмі організму: коли ми нервуємо або лякаємося, тіло може почати тремтіти, допомагаючи «вивільнити» напругу. Використовуючи цей метод свідомо, можна зменшити стрес і повернути спокій.
    Як виконати техніку?
    1. Оберіть зручне місцеВстаньте або сядьте так, щоб вам було комфортно.
    2. Почніть із нігЛегенько підніміть п’яти від підлоги та швидко потрясіть ногами, ніби ви замерзли або хочете скинути напругу.
    3. Додайте рукиРозслабте кисті та зап’ястя, струсіть руками, ніби струшуєте воду з пальців.
    4. Залучіть усе тілоПочніть легко похитувати корпусом, трохи підстрибуючи або пружинячи ногами. Відчуйте, як напруга буквально витрушується з вас.
    5. Дихайте рівномірноВдихайте глибоко через ніс. Видихайте через рот із полегшеним зітханням.
    6. Завершіть розслабленнямЗупиніться, зробіть кілька глибоких вдихів, закрийте очі та відчуйте легкість у тілі.
    Достатньо 1–2 хвилини легкого тремтіння, щоб відчути ефект. Ця техніка чудово допомагає розвантажити нервову систему після складного дня, зменшити емоційне напруження та повернути відчуття спокою.

  • Заземлення (5–4–3–2–1)

    Техніка «Заземлення» (5–4–3–2–1) допомагає швидко повернутися «в момент тут і зараз», зменшити напругу та відновити контроль над емоціями.

    Ця техніка використовує наші органи чуття, щоб перенести фокус уваги з емоцій на навколишній світ. Виконуючи її, ви поступово заспокоюєтесь, бо переключаєтесь з внутрішніх переживань на реальність навколо.

    Як виконати техніку?

    Крок 1. Глибоко вдихніть і видихніть
    Зробіть глибокий вдих через ніс і повільний видих через рот.

    Крок 2. Назвіть 5 речей, які ви бачите
    Подивіться навколо й назвіть 5 предметів, які ви бачите.
    Наприклад: «Стіл, чашка, картина на стіні, книга, дитяча іграшка».

    Крок 3. Назвіть 4 речі, до яких ви можете торкнутися
    Відчуйте текстуру речей, які вас оточують, і назвіть їх.
    Наприклад: «Тепла чашка, м’який светр, гладка поверхня телефону, холодний підлокітник дивана».

    Крок 4. Назвіть 3 звуки, які ви чуєте
    Зосередьтеся на навколишніх звуках. Наприклад: «Тихий шум холодильника, сміх дитини, шум вулиці за вікном».

    Крок 5. Назвіть 2 запахи, які ви відчуваєте
    Якщо запахів немає, можна уявити улюблений аромат. Наприклад: «Запах кави, аромат квітів» або «Я уявляю запах свіжої випічки».

    Крок 6. Назвіть 1 смак, який ви відчуваєте
    Зверніть увагу на смак у роті або уявіть приємний смак. Наприклад: «Залишок чаю», «Свіжий фрукт», «Уявляю смак шоколаду».

    Крок 7. Глибоко вдихніть і видихніть ще раз
    На останньому видиху скажіть собі: «Я тут і зараз. Я в безпеці».

Також у боротьбі зі стресом допомагають фізична активність, творчі способи вираження емоцій (малювання, музика, письмо), тілесні практики (медитація, тактильний контакт), дозування новин, приємне спілкування.

  • Зрештою, найкраще, що можуть зробити дорослі, — ненав’язливо пропонувати допомогу, вибудовувати довірливі стосунки та просто залишатися поруч.

Підлітки живуть між дитинством і дорослістю. Це виклик як для них самих, так і для їх батьків. Життя в сучасних умовах робить цей період ще важчим.

Війна ставить перед підлітками складні запитання, на які вони не можуть самостійно дати відповіді через вік і брак життєвого досвіду. І саме підтримка дорослих допоможе їм впоратися із цими роздумами.
Щоб розібратися, як батьки можуть якісно підтримати дітей, що дорослішають під час війни, ми із проєктом «ПОРУЧ» поспілкувалися із психологинями Наталією Пашко та Оксаною Шароварою, а також підлітками, які зверталися по допомогу до проєкту.

З якими проблемами підлітки найчастіше стикаються під час війни

Процес виховання є системою методів, які обирають та застосовують саме для розвитку дітей, і залежить від взаємовпливу дорослого на дитину, від їхньої близькості й порозуміння, або навпаки – від відсутності чи браку названого. Отже, стратегії виховання змінюються не лише з дорослішанням дитини, а й відповідно до ситуації в родині. Зазвичай діти часто переймають батьківський досвід і можуть в майбутньому свідомо або несвідомо застосовувати його у своїх родинах. І тут важливо враховувати відмінності поколінь, які мали різний, часто недостатній доступ до інформації про методи виховання, іншим чином, ніж наступні покоління, обирали цінності та піддавалися або не піддавалися суспільному впливу (йдеться про стереотипи, норми прийнятної поведінки тощо).
Перехідний вік сповнений викликів: невдоволення своєю зовнішністю, переживання через дружбу та закоханість, спроби віддалитися від батьків, труднощі в навчанні, пошук себе. Підлітки гостро сприймають питання справедливості, прийняття та власної ідентичності. Це час, коли вони вчаться керувати емоціями й долати труднощі вже не по-дитячому, а більш зріло.

  • Illustration

    «Це також період значних фізіологічних змін: гормональних стрибків, різкого росту, коли організм не завжди встигає адаптуватися», — пояснює психологиня Наталя Пашко.

Війна додає до цього ще більше страхів, невизначеності і тривоги, адже загострює проблеми, з якими й так було непросто впоратися:

    «Доводиться думати по своє майбутнє і ці думки лякають», — Дмитро, 17 років.
    «З початком війни стало менше можливостей», — Анастасія, 16 років
    «Засмучує те, що я можу втратити своїх близьких і дім», — Кристина, 16 років.
    «Є страх, що можеш втратити близьких та рідних. І страх, що може загинути багато людей», — Галина, 16 років.
    «Боюся, що не побачу більше рідних, друзів із якими ми із самого дитинства. Наразі нас розділяє велика відстань», — Каміла, 17 років.
    «Мене засмучує той факт, що скоріш за все, я не повернуся у двір, де виріс», — Ярослав, 16 років.
    «Сумно, що як раніше безтурботно — уже не буде й життя більше не повернеш», — Лєра, 17 років.

Неможливість планувати

  • Illustration

    «Підлітки багато думають про майбутнє, але війна робить його непередбачуваним. Це посилює тривогу та утримує в режимі виживання. Постає питання: який сенс у планах, якщо будь-якої миті все може зруйнуватися?» — пояснює психологиня Оксана Шаровара.

Втрата контролю над власним життям, вимушені переїзди, розрив зв’язків із друзями — усе це посилює хронічний стрес і позбавляє мотивації.

    «Мрії зараз одні: аби закінчилася війна. Не пам’ятаю, які мрії можуть бути в мирний час. Раніше ми думали, що чекає на нас завтра, а тепер думаємо тільки про те, що відбувається наразі й чи доживемо до завтра», — ділиться 17-річний Дмитро, один з учасників груп підтримки проєкту «ПОРУЧ».
    «Зараз хочеться жити моментом, бо ніяк інакше уявити це не можу. До війни про час я взагалі не думала», — додає його однолітка Лєра.
    «Маю мрію не переживати за життя та розвиватися і подорожувати по Україні. Була б радісна та щаслива», — ділиться 16-річна Галина.

Розірвані соціальні зв’язки

Для підлітка друзі — це не просто компанія, а ключовий ресурс підтримки. Вимушена ізоляція, навчання онлайн та переїзди призводять до почуття самотності та соціальної тривожності.
Ще одна сторона — коли між друзями починаються конфлікти через різні погляди та досвід. Гострих тем нині багато: часто підлітки болісно сприймають, коли їхні друзі виїхали за кордон і живуть «нормально», або мають інші погляди на питання мови, мобілізації тощо.

Війна, війна, війна

Підлітки багато часу проводять онлайн і навіть якщо батьки намагаються їх обмежувати від контенту про війну, повністю ізолювати не вдається. Вони не просто читають про події, а буквально «проживають» їх. Нестача навичок критичного мислення робить їх особливо вразливими до фейкових новин, панічних настроїв і деструктивних наративів.
Також підлітки, що зверталися за допомогою до проєкту «ПОРУЧ», поділилися, що часто розмови про війну для них дискомфортні, а обговорення політики, питання мобілізації, розмови про смерті, постраждалих, руйнування та знецінення різних досвідів їх дратують.

ПТСР

Якщо підліток пережив окупацію чи інтенсивні обстріли, це може залишити глибокий слід на його психіці. Посттравматичні реакції стають для багатьох частиною повсякденності.

  • Illustration

    «Одна з дівчат, з якою я працювала, боялася, що сходить із розуму. Вона не могла розповісти про свої переживання навіть рідним: будь-який різкий звук, наприклад, шум сміттєвого бака, миттєво викликав у неї спогади про стрілянину. Вона падала на землю, закривала вуха, кричала. Це виснажувало її ще більше, адже вона вже була в безпечному місці, але тіло реагувало так, ніби загроза досі існує», — розповідає психологиня Наталія Пашко.

У такому випадку важлива робота з фахівцем. Психотерапія допомогла дівчині зрозуміти, що гостра реакція на тригери — певні звуки або ситуації, які повертають у травматичний досвід — це нормально. Усвідомлення, її стан можна пояснити і змінити, стало першим кроком до відновлення. Дівчина навчилася справлятися з флешбеками, нічними кошмарами, а згодом — знову почала ходити до школи.

Тиск відповідальності

Багато підлітків стикаються з тим, що від них очікують «дорослої поведінки»: допомагати з молодшими дітьми, підтримувати маму, «не скаржитися». Вони відчувають відповідальність, з якою не можуть впоратися, але не мають права «зірватися».
Батьки теж перебувають у стресі, через що підлітки можуть думати або відчувати, що їхні проблеми «менш важливі», ніж дорослі труднощі. Це призводить до того, що вони перестають ділитися переживаннями та шукають підтримку деінде. Інколи, у тому числі, у деструктивних середовищах.

Постійні втрати

Багато підлітків страждають через вторинні втрати — розрив звичних соціальних зв’язків, зміну середовища, втрату рідного дому, міста чи країни. Вони переживають конфлікт між необхідністю пристосовуватися до нових умов і страхом втратити частину своєї ідентичності. Ці емоції можуть загострювати кризу самовизначення, змушувати сумніватися у власній цінності та важливості.

Коли час бити тривогу?

Є тонка межа між віковими особливостями та ознаками емоційної кризи. Якщо підліток проводить багато часу у своїй кімнаті, але виходить, підтримує контакт із друзями та продовжує займатися звичними справами — це нормально.

Психологиня Оксана Шаровара радить звертати увагу, у першу чергу, на такі прояви:

    підвищена дратівливість та конфліктність;
    проблеми зі сном (безсоння, нічні пробудження, погані сни);
    зниження концентрації, розсіяність;
    зміни харчової поведінки (компульсивне переїдання або зникнення апетиту);
    різка зміна поведінки: дитина стає занадто слухняною, намагається догодити всім, або навпаки проявляє агресію до себе чи інших;
    уникання контакту з батьками і/або друзями;
    байдужість до того, що раніше викликало емоції;
    знецінення майбутнього, використання фраз на кшталт «немає сенсу жити», «все одно нічого не зміниться»;
    поведінка, щоб нашкодити собі: навмисне завдання болю собі, ризикована поведінка.

Важливо, що всі ці фактори провокують виснаження організму. Хронічна втома найшвидше відображається на емоційному стані та академічній успішності. Тож якщо в дитини почали з’являтися погані оцінки в школі, дуже вірогідно, що їй необхідні підтримка та розуміння.
Важливо не ігнорувати стан підлітка та вчасно надати йому підтримку або звернутися по допомогу.

Як батькам підтримати своїх підлітків

Перш за все, варто почати із себе. Найкраща підтримка для підлітка — це спокійні стабільні батьки. Якщо дорослі розуміють його стан і не засуджують, долати труднощі стає легше.      Проте війна випробовує ментальну стійкість не лише дітей, а й дорослих. Батькамі й опікунам важливо не соромитися звертатися за підтримкою до рідних, друзів чи спеціалістів. Така поведінка буде для підлітка сигналом, що просити про допомогу — не соромно й не страшно, а необхідно.Приховування тривоги дає зворотний ефект — підлітки все одно відчувають напругу та починають приховувати власні переживання. Краще в стосунках бути чесними, зізнаватися і своїх страхах і показувати складний, але поступовий пошук рішення проблеми.

Безпечний простір підтримки

Підлітки, яких ми опитали, діляться, що в складні моменти прагнуть отримати від дорослих повагу, підтримку і простір — дати побути наодинці зі своїми переживаннями, впоратися з ними, прийти до тями:

    «Коли мені погано, дратує, що бабця намагається розмовляти зі мною. Краще б дала спокою» — Валерія, 16 років.
    «Інколи тобі потрібна підтримка, а інколи — просто хочеться, щоб тебе ніхто не чіпав, — Каміла, 17 років.
    «Не хочеться чути “Які проблеми у твоєму то віці”. Хотілося б: “Я тебе підтримаю, усе буде добре”», — Кристина, 16 років.
    «Неприємно чути “У тебе нічого не вийде”. Хотілося б “У тебе все вийде, усе буде добре”», — Петро, 17 років
    «Погано, коли кажуть “ти сама винна” й говорять що це твої проблеми. Хотілося б почути “не переживай, усе добре, піди відпочинь”», — поділилася 16-річна Галина.
    «Неприємно чути “У когось є проблеми побільше за твої”», — Ярослав, 16 років.

Підліткам важливо знати, що їхні емоції — це нормально. Вони можуть відчувати страх, тривогу, гнів, апатію або безнадію, і це не означає, що з ними щось не так. Завдання батьків — вислухати та показати наскільки почуття дитини важливі, адже часто діти можуть не ділитися переживаннями через страх знецінення, неприйняття або покарання.
У розмовах варто використовувати такі фрази як:

    «Те, що ти зараз відчуваєш — важливо»;
    «Я розумію, що тобі складно»;
    «Поділись, будь ласка, що саме тебе турбує»;
    «Поділись, будь ласка, що саме тебе турбує»;

Не варто одразу пропонувати поради чи намагатися відволікти підлітка. Будь-яка спроба «завдати добра» або поділитися мудрістю, якої вони не просили, може викликати протест. Це не впертість чи невдячність — лише природний процес дорослішання.
Якщо підліток зізнається в помилці, варто запитати, чому так сталося, що він відчуває, які висновки зробив, чи можна наступного разу вчинити інакше. Такий підхід розвиває критичне мислення та відповідальність, а головне — дає відчуття підтримки. Адже попри прагнення до самостійності, підліткам важливо знати, що є місце, де їх приймають і підтримують.

Водночас батьки — не друзі. Дитина не може ділитися з ними абсолютно всім, як із ровесниками — і це нормально. Якщо підліток сприймає батьків як товаришів, то не відчуває в них опори та захисту.

Говорити про війну

Цілковито ізолювати підлітка від інформації про війну неможливо, тож розмови про це в сім’ї мають бути. Головне — не перетворювати їх на лекції, а вести діалог. Варто запитувати, дитина сприймає події, звідки бере інформацію, чи вміє перевіряти факти та розпізнавати фейки.
Батькам важливо навчити підлітків відрізняти правду від маніпуляцій, пояснити, як працює інформаційна війна та пропаганда. При цьому розмови не мають бути емоційно забарвленими — краще подавати факти без нагнітання страху чи акцентування на жорстокості.

Окремо варто говорити про управління гнівом. Війна може викликати агресію, особливо щодо представників країни-агресора. Важливо пояснювати, як конструктивно висловлювати свою позицію та боротися за справедливість законно та відповідно до своїх сил і можливостей — наприклад, займатися просвітництвом, вживати український контент, підтримувати захисників.

Дієві техніки для підтримки та самопідтримки

У стресових ситуаціях важливо мати прості й ефективні методи заспокоєння.

  • Тестування реальності

    Техніка «Тестування реальності» допомагає оцінити свої думки, переконання чи страхи та відокремити реальні проблеми від надуманих тривог.

    1. Визначте думку чи переконання, яке вас хвилює
    Запитайте себе:
    • Яка саме думка мене турбує?
    • Чи це факт, чи лише моє припущення?
    Наприклад: «Моя дитина надто замкнена, їй важко знайти друзів».

    1. Проаналізуйте докази
    Розділіть докази на дві категорії: за та проти.
    Наприклад, за: «Дитина рідко ініціює спілкування»; проти: «Вона має двох близьких друзів і комфортно почувається в знайомому середовищі».

    2. Перевірте джерело інформації
    Чи я оцінюю ситуацію об’єктивно?
    Чи можливо, що я сприймаю ситуацію через призму власних страхів?

    3. Переформулюйте думку
    Замість автоматичних негативних припущень сформуйте більш реалістичну альтернативу.
    Наприклад, «У моєї дитини проблеми з комунікацією» → «Вона не надто товариська, але має друзів і спілкується у комфортних для себе умовах».

    4. Спостерігайте за своїми емоціями
    Як ви почуваєтеся після зміни думки? Чи знизилася напруга? Чи змінилося ваше ставлення до ситуації?

  • Картування переживань

    «Картування переживань» – це техніка, яка допомагає краще усвідомити свої емоції, зрозуміти їхні причини та знайти способи справлятися з ними.
    Як виконувати техніку?
    1. Візьміть аркуш паперу та ручку
    Можна також використовувати цифрові нотатки або спеціальні додатки для візуалізації думок.

    2. Візуалізуйте свої переживання
    • У центрі аркуша напишіть головну емоцію або переживання, яке ви хочете проаналізувати (наприклад, «Тривога» або «Злість»).
    • Від неї проведіть стрілки до можливих причин або ситуацій, що її викликають.

    3. Опишіть як це проявляється
    Для кожного переживання запишіть:
    - Як воно відчувається в тілі? (наприклад, «Стискається в грудях», «Напруження в плечах»)
    - Які думки супроводжують? (наприклад, «Я не впораюся», «Мене не розуміють»)
    - Як це впливає на поведінку? (наприклад, «Я стаю дратівливим (-ою)», «Уникаю людей»)

    4. Знайдіть закономірності
    Запитайте себе:
    • Чи повторюється ця емоція в певних ситуаціях?
    • Чи впливають на неї певні люди або обставини?
    • Чи це реакція на минулий досвід?

    5. Визначте способи подолання
    Поруч із кожним переживанням запишіть можливі способи, що допоможуть вам почуватися краще:
    - практики релаксації (глибоке дихання, фізична активність, відпочинок)
    - переформулювання думок (заміна негативних думок на раціональні. Наприклад, «Я не ідеальний/ідеальна, і це нормально» замість «Я поганий батько/мати»)
    - підтримка від з близьких людей або фахівця

    6. Підсумуйте результати
    Подивіться на свою карту та спробуйте сформулювати висновки:
    • Які переживання найчастіші?
    • Чи є вони обґрунтованими? Чи викликані втомою та перевантаженням?
    • Що можна змінити у своєму ставленні або поведінці?

  • Техніка короткої релаксації

    Техніка короткої релаксації допоможе зняти напругу та повернути контроль над емоціям

    Як виконувати техніку?

    Крок 1. Дихання для заспокоєння
    Покладіть руки на живіт. Повільно вдихайте через ніс, рахуючи до 4–5. Так само повільно видихайте через рот, примовляючи собі: «Розслабся». Повторіть цю дію чотири рази. 

    Крок 2. Розслаблення тіла
    Спочатку затисність один кулак, порахуйте до 5, коли затискаєте, і до 5, коли розтискаєте. Зробіть це саме з другим кулаком. Далі повторіть це для ніг: спочатку напружте їх, рахуючи до 5, а потім розслабте, знову таки рахуючи до 5. 

    Крок 3. Дихання для розслаблення
    Знову покладіть руки на живіт. Зробіть ще чотири вдихи через ніс і чотири видихи через рот. На видиху м’яко промовляйте собі: «Розслабся».

    Крок 4. Відпустіть напругу
    Уявіть, що вся втома та тривога зібралися у ваших кулаках. Розслабте руки – разом із цим уявно «відпустіть» напругу. Потрусіть кистями, ніби позбавляєтеся останніх частинок стресу.

    Ця техніка займає всього кілька хвилин, але допомагає швидко повернути внутрішню рівновагу та відчути легкість.

  • Пальцеве дихання

    «Пальцеве дихання» – це техніка, яка допомагає швидко відновити спокій, зосередитися на моменті та знизити рівень стресу.

    Як виконувати техніку?

    Крок 1.
    Ставимо великий палець біля основи мізинця тієї самої руки. На вдиху пересуваємо великий палець до кінчика мізинця.

    Крок 2.
    Затримуємо подих на 5 секунд, легенько стискаючи пальці.

    Крок 3.
    На видиху, пересуваємо великий палець вниз.

    Кроки 4-12.
    Повторюємо попередні кроки з усіма пальцями: безіменний, середній, вказівний.

    Крок 13.
    Повертаємо великий палець до основи мізинця. Повторюємо вправу кілька разів.

    Крок 14.
    Змінивши руку, повторіть вправу, послідовно обхоплюючи кожен палець.

    Ця техніка займе всього 1–2 хвилини, але допоможе швидко заспокоїти нервову систему. Виконуйте її в моменти напруги або перед важливими подіями, щоб повернути собі внутрішній баланс.

  • Техніка релаксації Джейкобсона

    Техніка релаксації Джейкобсона допоможе зняти стрес і розслабити тіло за кілька хвилин. Вона проста, не потребує спеціального обладнання й підходить навіть для виконання перед сном.

    Як виконувати техніку?

    1. Оберіть зручне місце
    Сядьте або ляжте так, щоб вам було комфортно. Закрийте очі.

    2. Почніть з ніг
    Підійміть ноги і напружте м’язи ступнів і литок на 5 секунд. Опустіть ноги і розслабте м’язи.

    3. Живіт
    Напружте м’язи живота так, ніби він прилипає до спини на 5 секунд. Розслабте м’язи. 

    4. Переходимо до рук.
    Стисніть руки в кулаки і напружте їх. Відрахуйте 5 секунд та розслабте руки. Наступне – зігніть руки та притисніть до тіла (так, щоб лікті були на талії), напружте м’язи, порахуйте до 5 і рослабте.

    5. Плечі.
    Притисніть плечі до вух якомога сильніше. Відрахуйте 5 секунд, опустіть плечі та розслатебся.

    6. Переходимо до шиї.
    Опустіть голову вниз, відрахуйте 5 секунд, повільно розслабте шию. Обережно поверніть голову вправо, відрахуйте 5 секунд та розслабтеся. Повторіть це з поворотом голови ліворуч. 

    7. Обличчя.
    Стисніть щелепу якомога сильніше, ніби щось сильно кусаєте. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Міцно закрийте очі, не відкривайте їх. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Напружте брови так, ніби дуже злі. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. 

    8. Переходимо до чола.
    Подивіться здивовано. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Посміхніться і утримуйте цю посмішку. Відрахуйте 5 секунд. Розслабтеся. Тепер просто посміхнись �

  • Метод контрольованого тремтіння

    Метод «контрольованого тремтіння» допомагає природним шляхом позбутися зайвого напруження, розслабити м’язи та відновити емоційну рівновагу.

    Ця техніка базується на природному механізмі організму: коли ми нервуємо або лякаємося, тіло може почати тремтіти, допомагаючи «вивільнити» напругу. Використовуючи цей метод свідомо, можна зменшити стрес і повернути спокій.

    Як виконати техніку?

    1. Оберіть зручне місце
    Встаньте або сядьте так, щоб вам було комфортно.

    2. Почніть із ніг
    Легенько підніміть п’яти від підлоги та та швидко потрясіть ногами, ніби ви замерзли або хочете скинути напругу.

    3. Додайте руки
    Розслабте кисті та зап’ястя, струсіть руками, ніби струшуєте воду з пальців.

    4. Залучіть усе тіло
    Почніть легко похитувати корпусом, трохи підстрибуючи або пружинячи ногами. Відчуйте, як напруга буквально витрушується з вас.

    5. Дихайте рівномірно
    Вдихайте глибоко через ніс. Видихайте через рот із полегшеним зітханням.

    6. Завершіть розслабленням
    Зупиніться, зробіть кілька глибоких вдихів, закрийте очі та відчуйте легкість у тілі.

    Достатньо 1–2 хвилини легкого тремтіння, щоб відчути ефект.Ця техніка чудово допомагає розвантажити нервову систему після складного дня, зменшити емоційне напруження та повернути відчуття спокою.

  • Заземлення (5–4–3–2–1)

    Техніка «Заземлення» (5–4–3–2–1) допомагає швидко повернутися «в момент тут і зараз», зменшити напругу та відновити контроль над емоціями.

    Ця техніка використовує наші органи чуття, щоб перенести фокус уваги з емоцій на навколишній світ. Виконуючи її, ви поступово заспокоюєтесь, бо переключаєтесь з внутрішніх переживань на реальність навколо.

    Як виконати техніку?

    Крок 1. Глибоко вдихніть і видихніть
    Зробіть глибокий вдих через ніс і повільний видих через рот.

    Крок 2. Назвіть 5 речей, які ви бачите
    Подивіться навколо й назвіть 5 предметів, які ви бачите.
    Наприклад: «Стіл, чашка, картина на стіні, книга, дитяча іграшка».

    Крок 3. Назвіть 4 речі, до яких ви можете торкнутися
    Відчуйте текстуру речей, які вас оточують, і назвіть їх.
    Наприклад: «Тепла чашка, м’який светр, гладка поверхня телефону, холодний підлокітник дивана».

    Крок 4. Назвіть 3 звуки, які ви чуєте
    Зосередьтеся на навколишніх звуках. Наприклад: «Тихий шум холодильника, сміх дитини, шум вулиці за вікном».

    Крок 5. Назвіть 2 запахи, які ви відчуваєте
    Якщо запахів немає, можна уявити улюблений аромат. Наприклад: «Запах кави, аромат квітів» або «Я уявляю запах свіжої випічки».

    Крок 6. Назвіть 1 смак, який ви відчуваєте
    Зверніть увагу на смак у роті або уявіть приємний смак. Наприклад: «Залишок чаю», «Свіжий фрукт», «Уявляю смак шоколаду».

    Крок 7. Глибоко вдихніть і видихніть ще раз
    На останньому видиху скажіть собі: «Я тут і зараз. Я в безпеці».

Також у боротьбі зі стресом допомагають фізична активність, творчі способи вираження емоцій (малювання, музика, письмо), тілесні практики (медитація, тактильний контакт), дозування новин, приємне спілкування.

  • Зрештою, найкраще, що можуть зробити дорослі, — ненав’язливо пропонувати допомогу, вибудовувати довірливі стосунки та просто залишатися поруч.

Платформа розроблена Всеукраїнським громадським центром "Волонтер" за фінансової підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
Думки, висновки та/чи рекомендації належать авторам та упорядникам цих курсів і не обов'язково відображають погляди ЮНІСЕФ.